Posts Tagged ‘ral 9010 kolor’

Zasada napiecia kierunkowego

Saturday, September 22nd, 2018

Zasada napięcia kierunkowego. Linie proste występują w przyrodzie w 3 zasadniczych kierunkach, jako linie poziome, pionowe i ukośne. Linie poziome występują jako linie horyzontu w krajobrazie równinnym i na powierzchni tafli wody. Dają one wrażenie równowagi, spokoju i ciszy. Linie pionowe, tj. …read more

Formy swiata roslinnego

Friday, September 21st, 2018

Formy świata roślinnego i zwierzęcego posiadają przeważnie budowę swobodną; niegeometryczną. Formy roślinne o charakterze geometrycznym (kwiaty, szyszki) zostają wykorzystane w formie stylizowanej W ornamentyce i detalu architektonicznym. Formy bezpostaciowe, niezdecydowane, rozlazłe, przypadkowe stwarzają wrażenie nieładu, chaosu i dlatego nie mogą występować w architekturze. Przytoczono najczęściej stosowane formy geometryczne, mianowicie: 1 – Okrąg – najprostsza forma, 2 – sześciobok wpisany w koło z wypełnieniem powierzchni trójkątami równobocznymi, 3 – kwadrat , 4 – kwadrat wpisany w koło i kwadrat postawiony na ukos, 5 – kwadrat wzbogacony prostokątami, 6 – prostokąt (o 2 osiach symetrii), 7 – trójkąty równoboczny i równoramienny, 8 – układ prostokątów, 9 – świątynię grecką na stylobacie, 10 – Kościół św. Zofii w Konstantynopolu, 11 – Kościół św. …read more

Zasada kompozycji asymetrycznej

Friday, September 21st, 2018

Zasadą kompozycji asymetrycznej jest zdecydowana różnica w ukształtowaniu bryły budynku i jego rozczłonowaniu. Kompozycje asymetryczne muszą jednak stwarzać wrażenie spokoju. Uzyskuje się to przez osiągnięcie wzrokowej równowagi elementów. Rozwiązania asymetryczne często są uzasadnione położeniem obiektu, usytuowaniem narożnym lub ukośną konfiguracją działki; rzeźbą terenu lub układem funkcjonalnym budynku. Przykładem elewacji symetrycznej jest trzyosiowa kamieniczka mieszczańska w zabudowie zwartej . …read more

Przezroczystosc i jednorodnosc form

Thursday, September 20th, 2018

Przezroczystość i jednorodność form rozumiemy stosowanie form wynikających z jednej wspólnej zasady. Może to być zasada geometryczna, zasada wynikająca z właściwości użytego materiału lub nawet zasada zastosowania innego koloru (okładzina ceramiczna, wstawka, cegiełka kolorowa). Jeżeli stosujemy lub przetwarzamy farmy epok minionych, to powinniśmy dążyć do ścisłego przestrzegania rodzaju czy źródła, skąd te formy czerpiemy (Grecja starożytna, Rzym, epoka odrodzenia, barok, empire, przykłady architektury polskiej). Mieszanie porządków z rożnych epok w jednej kompozycji, jakże często spotykane u początkujących projektantantów, daje obraz złego smaku. Niewolnicze naśladowanie wzorów epok minionych, zwane eklektyzmem, oraz dekoracyjne stosowanie ornamentacji na elewacjach, nie wynikające organicznie ze struktury, zwane secesją, winno być zupełnie zarzucone i uznane za błędne. …read more